Výstava krajináře Julia Mařáka a jeho žáků a výstava obrazů barokního malíře Petra Brandla a jako přívažek výstava Nejstarší šperky a ozdoby těla s originálem Věstonické venuše

Termín konání: 20-01-2024
Přednášející: Mgr. Vlastimil Sochor
24002
Cena: 810,- / 860,- Kč

Brno – po D1 – Praha (milovníkům krajinářského umění by neměla uniknout výstava Mařákovci, která se ohlíží za významnou krajinářskou školou prof. Julia Mařáka a odvíjí se od jeho působení na pražské Akademii v letech 1887 až 1899. Pod jeho pedagogickým vedením zde vznikla silná generace malířů, již moderně nazírajících na téma krajiny. Patřili mezi ně zvláště František Kaván, Antonín Slavíček, Otakar Lebeda, Alois Kalvoda, Ferdinand Engelmüller, Jaroslav Panuška, Josef Holub, Bohuslav Dvořák, Jan B. Minařík, Jan Honsa, Josef Ullmann, Stanislav Lolek a celá řada dalších včetně jeho přítele z figurální školy Antonína Hudečka, jehož zcela pohltilo malování na Okoři. Výstava je reprezentativní přehlídkou obrazů slavné krajinářské školy, která představuje 124 kvalitních děl od 32 autorů, přičemž obrazy ze sbírky Kooperativy doplňují význačná díla zapůjčená například Západočeskou galerií v Plzni, Alšovou jihočeskou galerií na Hluboké, Galerií moderního umění v Roudnici nad Labem, dalšími korporátními institucemi a soukromými sběrateli.

Následuje návštěva výstavy Petr Brandl: Příběh bohéma. Výstava po více než padesáti letech přiblíží dílo nejvýznamnějšího umělce barokního umění v Čechách ⁠–⁠ Petra Brandla (1668 Praha ⁠–⁠ 1735 Kutná Hora). Představí jeho monumentální oltářní plátna, která byla pro výstavu restaurována, dále portrétní tvorbu a námětově zajímavé žánrové malby. Návštěvníci také prvně zhlédnou Brandlova nově objevená díla. Výstava je koncipována jako vyprávění dvou paralelních příběhů: děl malíře a jeho života. Právě umělcův život, k němuž se dochovaly četné archivní doklady, je i pro dnešního člověka pozoruhodný nejen bohémským a revoltujícím způsobem, ale lze v něm najít zajímavé kontexty s problémy dnešní doby ⁠–⁠ Brandl byl celoživotním dlužníkem, neboť se zhlédl v životním stylu šlechty a luxusu, který si chtěl také dopřát. Dluhy jej však několikrát dostaly do vězení. I proto se mu nevyhnuly soudní spory o výživné s manželkou Helenou. Problémy měl Brandl také s objednavateli děl, neboť často nedodržoval smluvní podmínky. To však nic nemění na tom, že Brandl byl nejlépe placeným umělcem své doby, a to zřejmě i z důvodu velice osobitého a originálního stylu a malířského rukopisu, u něhož můžeme vypozorovat jisté paralely s Rembrandtovou malbou. Rentgenové snímky a makrofotografie Brandlových děl, které výstavu doplní, tak dají návštěvníkovi nahlédnout do útrob jeho malby. Majitelé tzv. chytrých telefonů si mohou přímo na výstavě stáhnout pomocí QR kódu další doplňující informace včetně komentáře k vybraným obrazům. Nezapomeňte si proto přibalit k chytrému telefonu i sluchátka.

Nejstarší keramická soška na světě – Věstonická venuše, pocházející z mladého paleolitu z období 29–25 tisíc let před naším letopočtem, byla v Národním muzeu naposledy k vidění v roce 2014. Téměř přesně po devíti letech se do Prahy vrací v rámci výstavy Moravského zemského muzea „Nejstarší šperky & ozdoby těla“, kterou je možno ve volném čase je možno individuálně navštívit. Venuše a další předměty jsou umístěné v trezorových místnostech v Historické budově Národního muzea budeme moci spatřit až 30 tisíc let staré artefakty pocházející především z Dolních Věstonic, Pavlova, Předmostí a jeskyně Pekárny. Mimořádně jsou k vidění originály všech paleolitických venuší, tedy figurek žen, nalezených na území České republiky. Dalšími exponáty jsou náhrdelníky, čelenky, náramky či prsteny a mnoho dalších předmětů z typických dobových materiálů včetně tzv. bílého zlata prehistorie – mamutoviny, kostí, zubů, kamene, jantaru nebo dokonce lastur) – po D1 – Brno

Vstupné na výstavu P. Brandla 270,- / 170,- Kč.

Odjezd od Janáčkova divadla v 7.00 hod., návrat do 20.30 hod.

Lektor: Mgr. Vlastimil Sochor

Post Author: MVS ADMIN